Zelfstandige Leerkrachten (ZZP’ers)

Bij F.L.Y. Kids Academy werken we met liefdevolle, zelfstandige leerkrachten die op ZZP-basis bijdragen aan onze leergemeenschap. Deze leerkrachten zijn geen medewerkers in loondienst, maar zelfstandigen die zich verbinden aan onze visie en missie. Zij brengen hun eigen expertise, ervaring en passie mee en vormen samen met het team, ouders/verzorgers en kinderen een krachtig geheel.

In groepen van maximaal 10 leerlingen worden de kinderen begeleid door een team bestaande uit ten minste één PABO-afgestudeerde leerkracht en één aanvullende begeleider. De exacte samenstelling van het team kan per dag variëren, afhankelijk van de inzet van de beschikbare leerkrachten. Deze opzet waarborgt persoonlijke aandacht en ruimte voor individuele ontwikkeling.

Werving en kennismaking

Nieuwe leerkrachten worden zorgvuldig geselecteerd. We hechten waarde aan intrinsieke motivatie, pedagogische visie en het vermogen om aan te sluiten bij onze holistische aanpak.

Alle leerkrachten die bij F.L.Y. Kids Academy werkzaam zijn, leveren vooraf een geldige Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aan. Hiermee waarborgen we de veiligheid en integriteit binnen onze schoolgemeenschap.

De kennismaking verloopt in stappen:

  • De ZZP’er maakt kennis met onze visie via de website en het Schoolplan.
  • Er volgt een persoonlijk gesprek met de schoolleiding en/of bestuur.
  • De leerkracht draait één of meerdere dagen mee op vrijwillige basis.
  • Bij een positieve indruk volgt een overeenkomst op ZZP-basis.

Professionalisering en ontwikkeling

Er vinden jaarlijks reflectiegesprekken plaats met de leerkrachten over de opdracht en samenwerking met het team. De leerkracht wordt aangemoedigd om actief vorm te geven aan zijn of haar professionele ontwikkeling, met aandacht voor pedagogische vaardigheden, didactische aanpak en persoonlijke ambities. Deze gesprekken worden ondersteund door observaties op de groep en feedback van teamleden en ouders/verzorgers, zodat er een breed en waardevol perspectief ontstaat op het functioneren binnen de opdracht(en).

Gespreksvoering en reflectie

We creëren een open en veilige cultuur waarin leerkrachten zich vrij voelen om vragen te stellen, ideeën te delen en feedback te ontvangen. Er is een ‘open deur’-beleid en ruimte voor informele en formele gesprekken.

Tijdens de opdracht vinden regelmatig reflectiemomenten plaats, zowel individueel als in teamverband. Lesobservaties en feedbackgesprekken worden in overleg gepland en uitgevoerd, met als doel professionele verdieping en afstemming op de onderwijsvisie.

Kwaliteit en pedagogisch handelen

Leerkrachten bij F.L.Y. Kids Academy zijn meer dan lesgevers – zij zijn inspirators, gidsen en medeopvoeders. We verwachten:

  • Aansluiting bij de pedagogische visie van F.L.Y. Kids Academy
  • Sterke observatievaardigheden en oog voor het unieke kind
  • Creativiteit in het vormgeven van een rijke leeromgeving
  • Organisatorisch vermogen en rust in de groep
  • Vermogen tot zelfreflectie en bewust handelen

Verantwoordelijkheden en samenwerking

Leerkrachten zijn verantwoordelijk voor een veilige, liefdevolle en inspirerende leeromgeving. Zij stemmen af met de schoolleiding, volgen de schoolritmes en dragen bij aan de gezamenlijke missie: elk kind laten groeien tot de mooiste versie van zichzelf.

Fly kids academy school alphen aan den rijn liefde solidariteit respect leren zelfvertrouwen veiligheid rechtvaardigheid vrijheid verdraagzaamheid sociaal integriteit moed doorzetten vriendelijk dankbaar vrede gelijkwaardig

Houding en rol

De zelfstandige leerkracht bij F.L.Y. Kids Academy is meer dan een vakinhoudelijk expert. Hij of zij is een liefdevolle begeleider, een inspirator en een voorbeeldfiguur. We verwachten van onze ZZP’ers dat zij niet alleen aansluiten bij onze pedagogische visie, maar deze ook actief uitdragen in hun houding en handelen. Dat betekent: aanwezig zijn met aandacht, werken vanuit rust en vertrouwen, en kinderen écht zien in wie ze zijn en waar ze staan in hun ontwikkeling.

De leerkracht is zich bewust van zijn of haar voorbeeldfunctie. Door authentiek, open en reflectief te zijn, nodigt hij of zij kinderen uit om hetzelfde te doen. Er wordt gewerkt vanuit gelijkwaardigheid, met respect voor de autonomie van het kind én het ritme van de groep. De leerkracht beweegt mee met wat er nodig is, zonder de structuur uit het oog te verliezen.

Binnen onze leergemeenschap is samenwerken essentieel. De leerkracht stemt af met collega’s, deelt observaties en draagt bij aan een warme overdracht naar ouders/verzorgers. Er is ruimte voor eigenheid, maar altijd binnen de bedding van onze gezamenlijke missie: een veilige, liefdevolle en inspirerende plek creëren waarin elk kind mag groeien tot de mooiste versie van zichzelf.

Integriteit en veiligheid

Daarnaast verwachten wij dat elke leerkracht zich houdt aan de gedrags- en integriteitscode van F.L.Y. Kids Academy. Deze code vormt het fundament van onze professionele cultuur en beschrijft hoe we met elkaar omgaan: met liefde, respect, verantwoordelijkheid, integriteit en gelijkwaardigheid. Door deze waarden actief te belichamen, dragen onze leerkrachten bij aan een veilige en transparante leeromgeving waarin kinderen én volwassenen zich gezien en gedragen voelen.