Anti-Pesten

Wij zijn tegen pesten, in welke vorm dan ook. Bij F.L.Y. Kids Academy willen we een plek zijn waar iedereen zich veilig voelt en zichzelf kan zijn.

Dit protocol geeft leerlingen, leerkrachten en ouders/verzorgers duidelijkheid over hoe pesten op onze school wordt voorkomen en hoe gehandeld wordt wanneer er gepest wordt.

Het doel van dit protocol is het voorkomen, signaleren, begeleiden en aanpakken van pestgedrag. We willen een school zijn waar ieder kind zich veilig, gezien en gewaardeerd voelt. Respect, verbondenheid en inclusie staan centraal. Pesten wordt actief tegengegaan door een gezamenlijke inzet, onder de begeleiding van onze zelfontwikkelde methode, van leerlingen, leerkrachten en ouders/verzorgers.

Pijlers

Op onze school zorgen we samen voor een veilige en respectvolle leeromgeving. Pesten wordt niet getolereerd en actief aangepakt. We werken preventief aan een positieve groepssfeer en besteden structureel aandacht aan sociale vaardigheden en burgerschap.

Pestgedrag wordt altijd serieus genomen. Leerlingen, ouders/verzorgers en leerkrachten kunnen signalen melden bij de leerkracht of vertrouwenspersoon. Bij pestgedrag volgen we een duidelijke zelfontworpen aanpak met gesprekken, ouderbetrokkenheid en begeleiding voor zowel “de gepeste” als “de pester”.

We geloven in samenwerking: ouders/verzorgers, leerlingen en school vormen samen een sterk team tegen pesten. Het protocol wordt jaarlijks geëvalueerd en waar nodig aangepast.

Ons protocol beknopt uitgelegd

1. Visie op sociale veiligheid

We geloven in een schoolklimaat waarin respect, verbondenheid en inclusie centraal staan. Pesten is onacceptabel en wordt altijd serieus genomen. We werken preventief aan een positieve groepsdynamiek en sociale vaardigheden.

2. Wat verstaan we onder pesten?

Pesten is herhaaldelijk negatief gedrag gericht op één of meerdere personen, met als doel of gevolg dat iemand zich gekwetst, buitengesloten of onveilig voelt. Dit kan fysiek, verbaal, digitaal of sociaal zijn. De pester heeft vaak een sterkere sociale positie dan de gepeste. Het pesten kan leiden tot negatieve gevolgen voor de gepeste, zoals: stress, angst, eenzaamheid en een lager zelfvertrouwen.

Vormen van pesten:

  • Fysiek pesten: slaan, duwen, schoppen, spugen etc.
  • Verbaal pesten: uitschelden, naroepen, roddelen etc.
  • Relationeel pesten: buitensluiten, roddelen etc.

Online pesten (cyberpesten): lastigvallen via social media, internet etc.

3. Preventieve aanpak

We starten elk schooljaar met groepsvormende activiteiten (in ons eerste thema draait het altijd om “het samen komen”, groepsvorming, ook wel Gouden Weken genoemd). Sociale vaardigheden en burgerschap zijn vaste onderdelen van het lesprogramma. Leerkrachten observeren actief de groepsdynamiek en signaleren vroegtijdig.

4. Signalering en melding

Leerlingen, ouders/verzorgers en leerkrachten kunnen pestgedrag melden bij de leerkracht of intern begeleider. Er is een vertrouwenspersoon op school beschikbaar voor leerlingen. Meldingen worden altijd serieus genomen en zorgvuldig onderzocht.

5. Aanpak bij pestgedrag

De leerkracht voert gesprekken met betrokken leerlingen. Ouders/verzorgers van zowel de pester als de gepeste worden geïnformeerd. Er wordt een plan van aanpak opgesteld, met duidelijke afspraken en opvolging. Bij herhaald gedrag wordt de schoolleiding betrokken en kunnen aanvullende maatregelen volgen (zoals begeleiding, time-out of externe hulp).

6. Ondersteuning van het slachtoffer

Leerlingen, ouders/verzorgers en leerkrachten kunnen pestgedrag melden bij de leerkracht of intern begeleider. Er is een vertrouwenspersoon op school beschikbaar voor leerlingen. Meldingen worden altijd serieus genomen en zorgvuldig onderzocht.

7. Rol van ouders/verzorgers

Ouders/verzorgers worden actief betrokken bij het voorkomen en oplossen van pestgedrag. We verwachten dat ouders/verzorgers signalen serieus nemen en samenwerken met de school. Ouders/verzorgers kunnen altijd terecht bij de leerkracht of vertrouwenspersoon.

8. Evaluatie en borging

Het anti-pestprotocol wordt jaarlijks geëvalueerd met het team. Leerlingen en ouders/verzorgers worden betrokken bij het verbeteren van de sociale veiligheid. De school bewaakt het welbevinden van leerlingen structureel door vier keer per jaar individuele kindgesprekken te voeren. Tijdens dit gesprek tussen de leerkracht en het kind wordt gepraat over hoe een kind zich voelt in de groep, of het zich geaccepteerd voelt of buitengesloten.

We hebben hier een formulier voor waarop het kind zelf mag aangeven hoe het zich voelt aan de hand van kernvragen. Het kind kleurt een balletje in om aan te geven hoe het zich voelt bij elke vraag.

Onze methode van omgaan met conflicten – pestprotocol F.L.Y.

Wij geloven dat je emoties niet zijn wie je bent. Door kinderen te begeleiden bij het herkennen, erkennen en benoemen van hun emoties, kunnen zij op een rustige manier communiceren waarbij zij voor zichzelf en de ander zorgen.

Bij F.L.Y. Kids Academy werken we met het concept van vliegtuigen. Het vliegtuig staat symbool voor het lichaam. Je lichaam is je voertuig. Als er iets gebeurt wat je niet fijn vindt, gaat het alarm van je vliegtuig af. De passagiers staan symbool voor de verschillende delen in jou. Dit kunnen gedachten, overtuigingen, beschermingsmechanismen en/of emoties zijn. Zij vragen in een vervelende situatie om aandacht en kunnen voor flink wat chaos zorgen in je vliegtuig.

Ze kunnen soms zelfs het stuur van je vliegtuig overnemen, maar kijken hierbij niet naar het hele plaatje. Door deze “passagiers” te herkennen en erkennen, kun je ervoor kiezen om zelf weer, als rustige, vriendelijke piloot, het stuur van het vliegtuig over te nemen. Je kiest er zelf voor hoe je handelt in het grote plaatje. Je weet namelijk zelf wat het beste voor je is en waar je heen wilt.

Fly kids academy school alphen aan den rijn liefde solidariteit respect leren zelfvertrouwen veiligheid rechtvaardigheid vrijheid verdraagzaamheid sociaal integriteit moed doorzetten vriendelijk dankbaar vrede gelijkwaardig

Wij leren kinderen op drie niveaus omgaan met conflictsituaties. De niveaus worden bepaald op basis van waar het betreffende kind zich bevindt in zijn/haar ontwikkeling. De leeftijden dienen als richtlijn, maar staan niet vast.

Niveau 1: De rupsen

Bij de jongere kinderen, staat centraal dat zij op een gepaste manier hun grenzen aangeven, hun gevoel benoemen en aangeven wat zij van de ander nodig hebben. Wij zijn er als volwassenen om te ondersteunen. Dit doen wij door de situatie, behoeften en gevoelens te vertalen en ook het perspectief van de ander te benoemen.

Niveau 2: De cocons

Bij de iets oudere kinderen is er meer aandacht voor perspectief innemen. Ze staan meer stil bij wat ze voelen en geven ook ruimte aan de ander. Wederzijds begrip wordt steeds meer opgebouwd.

Niveau 3: De vlinders

Bij de oudere kinderen leren we om nog beter te herkennen wat er “in jezelf” speelt en wat hier eventueel ook nog onder zit. Je hebt inzicht in je eigen passagiers, maar ook in die van de ander. Je geeft jezelf wat je nodig hebt en kunt tegelijkertijd ook inzien dat de ander hierin iets nodig heeft.

Tijdens de lessen wordt aandacht besteed aan het omgaan met conflicten, door situaties uit de praktijk te bespreken aan de hand van rollenspellen. Hierbij worden de te volgen stappen tijdens een conflict geoefend. Door de stappen veel voor te doen, geloven wij dat de kinderen dit gaan internaliseren. Wij hebben een modelfunctie en dienen als voorbeeld. Goed voorbeeld, doet goed volgen. Wij leren de kinderen dat je gedachten bepalen hoe je je voelt. Helpende en niet helpende gedachten worden gekoppeld aan de passagiers. Het 5G model kan dit inzichtelijk maken. Hierin komen beperkende overtuigingen naar voren.

Wij willen kinderen tevens helpen een growth mindset te ontwikkelen, in plaats van een fixed mindset. Naast ons eigen model voor het omgaan met conflicten, besteden wij ook veel aandacht aan preventie. We voorkomen liever conflicten door kinderen veel te laten oefenen met samenwerken, complimenten geven, je eigen kwaliteiten en die van de ander herkennen en gebruiken. Inzicht in jezelf, inzicht in de ander. Dit doen wij door verschillende spellen en activiteiten aan te bieden.

Wij willen de kinderen zoveel mogelijk handvatten bieden tijdens de lessen, zodat zij conflicten zoveel mogelijk zelfstandig kunnen oplossen, eventueel met hulp van elkaar. Door de verschillende leeftijden binnen de groep, kunnen oudere kinderen ook de jongere kinderen ondersteunen. Daarnaast mogen zij ons altijd om hulp vragen als zij dit nodig hebben. Onze rol is er zijn voor iedereen. We proberen zo min mogelijk te oordelen en aandacht te hebben voor de gedachten, emoties en behoeften van alle betrokkenen. Wij geloven dat zowel degene die iets overkomt (de gepeste), als degene die de ander iets aandoet (de pester), hulp nodig heeft. Wij zijn er om de emoties te erkennen en alle partijen de hulp te bieden die zij nodig hebben. Hierbij hoort natuurlijk ook het begrenzen van onacceptabel gedrag. De harmonie en veiligheid waarborgen en herstellen is ons belangrijkste doel, zodat alle kinderen bij F.L.Y. Kids Academy zich fijn genoeg voelen om zich in een veilige, vertrouwde omgeving, optimaal te kunnen ontwikkelen.

Fly kids academy school alphen aan den rijn liefde solidariteit respect leren zelfvertrouwen veiligheid rechtvaardigheid vrijheid verdraagzaamheid sociaal integriteit moed doorzetten vriendelijk dankbaar vrede gelijkwaardig