Visie en Missie

Visie

De visie van F.L.Y. Kids Academy beschrijft ons ultieme toekomstbeeld: een droom en tegelijkertijd een doel dat we elk kind gunnen in het onderwijs. Het vormt de leidraad voor onze gehele opzet, ons dagelijks handelen en de keuzes die we maken. Het geeft richting en betekenis aan alles wat we doen.

Bij F.L.Y. Kids Academy geloven we dat elk kind uniek is en het verdient om in liefde, rust en vertrouwen te groeien tot de beste versie van zichzelf. Ons onderwijs is kleinschalig, persoonlijk en volledig afgestemd op het talent en tempo van ieder kind. Wij bieden een leeromgeving waarin kinderen eerst zichzelf leren kennen – hun gevoelens, hun kracht, hun dromen – om van daaruit met zelfvertrouwen en veerkracht de wereld tegemoet te treden. Ons onderwijs is flexibel en toekomstgericht. We kijken niet naar leeftijd, maar naar ontwikkeling. Een kind van 4 jaar kan verder zijn dan een kind van 8 jaar – en dat is oké. Elk kind volgt zijn of haar eigen leerroute, ondersteund door een persoonlijk groeiboek (portfolio) waarin ontwikkeling zichtbaar wordt gemaakt.

We zien leren als een levensreis: van rups, naar cocon, tot vlinder. Onderweg reiken we kinderen alle vaardigheden toe die ze nodig hebben om te floreren – cognitief, sociaal, creatief en emotioneel. Bij F.L.Y. Kids Academy ontdekken we samen het talent van elk kind, op het niveau dat bij hem of haar past. Zo bouwen we aan een generatie die zichzelf kent, in verbinding staat met anderen, en met vertrouwen bijdraagt aan een mooiere wereld.

Missie

De missie van F.L.Y. Kids Academy komt tot uiting in de manier waarop de schoolleiding, leerkrachten en het bestuur dagelijks handelen. Zij dragen deze missie actief uit en geven er vorm aan in hun keuzes en gedrag. De kernwaarden en identiteit van F.L.Y. Kids Academy vormen daarbij het fundament waarop we bouwen en waar we met elkaar voor staan.

Waar staan we voor?

Dat kinderen vanaf 4 jaar tot en met 13 jaar van hun basisonderwijs mogen genieten in een veilige, rustige, liefdevolle, holistische, inspirerende en persoonlijke, kleinschalige leergemeenschap en omgeving waar ze elke dag vol passie gestimuleerd worden tot leren en ontdekken, op een manier die bij hem of haar past, door bevlogen leerkrachten, begeleiders en gastdocenten op de groep en veel naar buiten, de echte wereld in gaan. Met als doel: gelukkige, gezonde, wijze, geleerde, veerkrachtige kinderen die hun sterke en minder sterke kanten kennen en hun eigen talent hebben ontdekt. Want wij geloven dat als je leert vanuit en met jouw talent, dat je dan sneller en beter de te leren kennis tot je neemt.

Daarom staan de principes “Learning by Doing” en “Ik en Wij” centraal. Dit betekent dat we naast onze leidraad – de Leerlijnen voor het Basisonderwijs – ook sterk geloven in leren vanuit de praktijk: ontdekken wie je bent, en leren omgaan met anderen vanuit respect. Elke dag wordt stilgestaan bij het ik en wij. Wat heb jij nodig en wat heeft de groep nodig om als geheel te functioneren. Voor jezelf kunnen zorgen en voor elkaar, zodat elk kind kan uitgroeien tot hun ware zelf. Ontdekken wat hun talent is. Hun talent belicht en uitvergroot, zodat ze daarmee kunnen doorgroeien en ontdekken en dat kunnen gebruiken in alles wat ze doen in het nu en voor hun verdere leven. Lessen voor het leven. Met alle steun vanuit ons, de school, ouders/verzorgers en verdere omgeving. Een heuse Learning LIFE Community.

Onderwijs opbouw

Het boek ‘Leerlijnen voor het Basisonderwijs’ van Nieuwleren is onze leidraad in ons leeraanbod bij F.L.Y. Kids Academy. Daaromheen plannen wij activiteiten en diverse leermethoden toe om aan die leerlijnen te voldoen. Ons onderwijs is geïnspireerd op de Waldorf-onderwijsmethode en de Montessori-onderwijsmethode. Daarmee vervullen wij alle gestelde leerdoelen die gesteld worden aan schoolonderwijs.

Leren door te doen – van zelfinzicht naar samenwerking

“Learning by Doing”

Op onze school geloven we dat kinderen het meest en het diepst leren door zelf te ervaren, te ontdekken en te doen. “Learning by Doing” is dan ook de kern van onze missie.

Wij bieden onderwijs waarin kinderen actief betrokken zijn bij hun leerproces. Ze leren niet alleen uit boeken, maar vooral door te bouwen, onderzoeken, samenwerken, creëren, presenteren en reflecteren. Theorie en praktijk gaan hand in hand, zodat leren betekenisvol en blijvend wordt.

In onze ruimtes en leeromgevingen vind je geen standaardlessen, maar levensechte opdrachten, projecten en activiteiten die aansluiten bij de belevingswereld van het kind. Denk aan moestuinieren, techniekprojecten, koken, ondernemen, kunst en natuuronderzoek.

Door te doen, ontwikkelen kinderen niet alleen cognitieve vaardigheden, maar ook zelfvertrouwen, creativiteit, doorzettingsvermogen en sociale vaardigheden. Ze leren verantwoordelijkheid nemen, fouten maken en daarvan groeien.

Onze missie is om kinderen op te leiden tot nieuwsgierige, zelfstandige en ondernemende mensen die met beide benen in de wereld staan – klaar om hun talenten in te zetten voor zichzelf en voor anderen.

“IK en Wij”

Het vak Burgerschap staat bij “Ik en Wij” centraal en is onze leidraad.

IK

Wij geloven dat het “Ik” eerst onderzocht dient te worden in een liefdevolle, veilige, rustige, inspirerende leeromgeving. Wie ben ik? Wat vind ik leuk en wat niet? Wat zijn mijn sterke en minder sterke kanten? Waar kan ik nog leren en waar liggen mijn grenzen? 

Als je dat ontdekt en weet van jezelf kun je daarna liefdevoller en krachtiger het “Wij”, dus alles samen met anderen, versterken.

WIJ

Wij staat voor “de ander” en “de omgeving”. Uiteindelijk draait alles in het leven om verbindingen en relaties, want wij hebben elkaar nodig om verder te komen.

Een bekende quote die de balans tussen alleen zijn en samen zijn benadrukt, is: “Als je snel wilt gaan, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan samen”. Bij F.L.Y. Kids Academy leren kinderen hoe dit werkt en wat dit inhoudt. 

De bronnen van F.L.Y. – waar Waldorf en Montessori samenkomen

We combineren het beste van twee onderwijsmethoden:

  • Montessori: Zelfstandig leren in een voorbereide omgeving, met ruimte voor eigen keuzes en tempo.
  • Waldorf: Leren met hoofd, hart en handen, waarbij fantasie, ritme en natuurbeleving een belangrijke rol spelen.

Normen en waarden bij F.L.Y.

Bij F.L.Y. Kids Academy geloven we dat goed onderwijs verder gaat dan kennisoverdracht. Het draait ook om het vormen van mensen met een sterk moreel kompas. Onze normen en waarden vormen het fundament van hoe we met elkaar omgaan, hoe we leren en hoe we samenleven. Waarden als liefde, respect, verantwoordelijkheid en vrijheid zijn niet alleen woorden op papier, maar worden dagelijks beleefd in onze schoolcultuur. Ze geven richting aan ons handelen en bieden kinderen houvast om zichzelf te leren kennen én om in verbinding te staan met anderen. Onze normen en waarden zijn:

Liefde

Solidariteit

Respect

Zelfvertrouwen

Veiligheid

Rechtvaardigheid

Vrijheid

Verdraagzaamheid

Sociaal

Integriteit

Verantwoordelijkheid

Moed

Doorzettingsvermogen

Vriendelijkheid

Familie

Dankbaarheid

Vrede

Gelijkwaardigheid

Fun

Vriendschap

Autonomie, zelfstandigheid in je eigen ik ontdekken en zijn. Het recht om zelf te bepalen wat je doet binnen de kaders van respect voor de ander en onze andere normen en waarden bij F.L.Y. Kids Academy. Als je respect hebt voor de autonomie van het kind, wil dat zeggen dat je respect hebt voor wie het kind werkelijk ís. Voor de eigenheid van het kind en het natuurlijk aanwezige ultieme verlangen, ofwel het talent van het kind. Dit is tevens het doel van F.L.Y. Kids Academy.

De overtuigingen die F.L.Y. vormgeven

De overtuiging dat elk kind een uniek talent bezit dat, wanneer het wordt ontdekt en gevoed, uitgroeit tot een zelfverzekerde, veerkrachtige, gezonde en gelukkige volwassene. Een volwassene die zijn of haar potentieel volledig benut en daarmee niet alleen zichzelf verrijkt, maar ook bijdraagt aan een sterkere samenleving en een betere wereld van de toekomst.

In het klein zetten we nu de eerste F.L.Y. Kids Academy op onder de noemer B3-school. Onze ultieme wens is om dit soort onderwijs beschikbaar te kunnen stellen aan eenieder die zich aangesproken voelt tot onze normen en waarden en vorm van onderwijs voor hun kind of kinderen. We willen graag met deze school beginnen en daarna uitbreiden indien de vraag in de particuliere sector dit toelaat. We zijn benieuwd wat de komende vier jaar ons zal brengen.

We werken hierin graag samen met diverse partijen en geïnteresseerden om te kijken waar we het bestaande onderwijs kunnen ontlasten en versterken.

Er zijn al diverse waardevolle gesprekken gevoerd — en er staan er nog meerdere gepland — met bestuursleden van andere scholen en onderwijsexperts over de toekomst van het onderwijs. Onze huis-slogan: “We doen het samen” sluit hier mooi op aan. Onderwijs is geweldig! Hoe maken we het passend in onze groeiende multiculturele samenleving en wat is nu het beste voor kinderen en het kind als individu met al zijn/haar krachten en talent? Elk kind is een superheld, met prachtige kwaliteiten en interesses in zich, onze toekomst. Hoe kunnen we het onderwijs in Nederland nog verder versterken? Met als doel: later allemaal gezonde, gelukkige, gemotiveerde mensen die onze samenleving kunnen en willen dragen. Met plezier, in hun eigen kracht.