Burgerschap

Bij F.L.Y. Kids Academy geloven we dat onderwijs méér is dan kennisoverdracht. We willen kinderen helpen opgroeien tot liefdevolle, bewuste en verantwoordelijke mensen. Daarom is burgerschap geen losstaand vak, maar een natuurlijke en onmisbare rode draad in ons onderwijs. Onze school is een mini-maatschappij waarin kinderen leren samenleven, keuzes maken, verantwoordelijkheid nemen en zichzelf én de ander leren kennen.

Visie op burgerschapsonderwijs

Bij F.L.Y. Kids Academy vormt burgerschap een essentieel onderdeel van ons onderwijs. We werken vanuit de pedagogische pijlers “Ik en Wij” en “Learning by Doing”, waarbij kinderen leren dat ze niet alleen leven, maar samen met anderen. Door eerst hun eigen identiteit te ontdekken, bouwen ze aan verbinding, samenwerking en maatschappelijke betrokkenheid.

Kinderen krijgen bij ons de ruimte om belangrijke waarden te ervaren, te oefenen en zich eigen te maken. We richten ons daarbij op drie centrale waarden van onze democratische rechtsstaat:

Vrijheid

Kinderen leren dat vrijheid begint bij het kennen van jezelf en het maken van eigen keuzes — binnen de grenzen van respect voor anderen. In een veilige omgeving mogen zij fouten maken en daarvan leren. Ze ontdekken dat vrijheid ook betekent: ruimte geven aan de ander.

Gelijkwaardigheid

Ieder kind is even waardevol, ongeacht achtergrond, leeftijd of talent. We stimuleren samenwerking, het benutten van elkaars kwaliteiten en het waarderen van verschillen. Zo ontstaat er een cultuur van wederzijds respect en verbondenheid.

Solidariteit

“We doen het samen” is bij ons geen loze kreet, maar dagelijkse praktijk. Kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de groep. Ze oefenen met empathie, hulpvaardigheid en het zoeken naar balans in samenwerking.

Deze waarden zijn verweven in ons dagelijks handelen en worden zichtbaar in groepsmomenten, thematisch onderwijs, projecten en reflectiegesprekken. Zo groeien kinderen uit tot wereldburgers die stevig in het leven staan en bewust bijdragen aan een inclusieve samenleving.

Bij F.L.Y. Kids Academy zijn de acht basiswaarden van de democratische rechtsstaat verweven in ons schoolbeleid. Ze vormen het fundament van ons samenleven en samen leren. We dragen deze waarden actief over aan onze leerlingen en betrekken ook ouders/verzorgers en teamleden bij dit proces.

De acht basiswaarden zijn:

1. Vrijheid van meningsuiting
2. Gelijkwaardigheid
3. Begrip
4. Verdraagzaamheid
5. Afwijzen van onverdraagzaamheid
6. Afwijzen van discriminatie
7. Autonomie
8. Verantwoordelijkheidsbesef

Fly kids academy school alphen aan den rijn liefde solidariteit respect leren zelfvertrouwen veiligheid rechtvaardigheid vrijheid verdraagzaamheid sociaal integriteit moed doorzetten vriendelijk dankbaar vrede gelijkwaardig

Missie op burgerschapsonderwijs

We willen kinderen voorbereiden op een inclusieve, rechtvaardige en democratische samenleving. Dat doen we door hen actief te betrekken bij het schoolleven, ruimte te geven voor hun stem en hen te laten oefenen met vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. We leren hen dat hun gedrag invloed heeft op anderen en dat samenleven vraagt om respect, verantwoordelijkheid en samenwerking.

Om burgerschap concreet en doelgericht vorm te geven, hanteren wij een eigen activiteitenlijst voor burgerschap, die is opgenomen in zowel de Schoolgids als het Schoolplan, gekoppeld aan de Leerlijnen voor het basisonderwijs van NieuwLeren en geïnspireerd op de kerndoelen voor burgerschap.

De vijf niveaus van burgerschap bij F.L.Y.

Bij F.L.Y. Kids Academy benaderen we burgerschap vanuit vijf niveaus die passen bij onze holistische visie:

1. Ik
Zelfkennis, zelfzorg en persoonlijke verantwoordelijkheid

2. De ander
Empathie, samenwerking en respect

3. Onze gemeenschap
Begrip van democratie, gezamenlijke afspraken en gedeelde verantwoordelijkheden

4. De wereld om ons heen
Bewustzijn van duurzaamheid, culturele diversiteit en wereldwijde verbondenheid

5. Het grote geheel
Verwondering, zingeving en het besef dat alles met elkaar verbonden is

Bij F.L.Y. Kids Academy staat burgerschap in het teken van verbinding, samenwerking en maatschappelijke betrokkenheid. De niveaus 2 tot en met 5 van ons burgerschapsmodel vormen samen het “Wij” in ons “Ik en Wij”-principe. Hierin leren kinderen hoe ze zich verhouden tot anderen, hun gemeenschap, de wereld en het grotere geheel.

Om deze ontwikkeling te ondersteunen, werken we met een burgerschap activiteitenlijst. Deze lijst bevat zorgvuldig gekozen uitstapjes en projecten die aansluiten bij actuele thema’s en bijdragen aan het versterken van burgerschapsvaardigheden. Denk aan bezoeken aan musea, natuurprojecten, ontmoetingen met andere generaties of gesprekken met lokale politici.

Kinderen leren bij ons niet alleen uit boeken, maar vooral door te doen. Door actief deel te nemen aan de wereld om hen heen, ontwikkelen zij zich tot betrokken en bewuste burgers. Deze praktijkgerichte aanpak sluit naadloos aan bij onze visie op burgerschap als een groeiproces: van zelfbewustzijn naar wereldbetrokkenheid.

Onze kernwaarden zijn zichtbaar in het dagelijks handelen van kinderen, leerkrachten en ouders/verzorgers. Denk aan:

  • Vrijheid – Jezelf mogen zijn, met respect voor de ander.
  • Gelijkwaardigheid – Iedereen is even waardevol.
  • Solidariteit – We zorgen voor elkaar.
  • Respect, verantwoordelijkheid, veiligheid, empathie en moed – In alles wat we doen.

De bouwstenen van burgerschap bij F.L.Y.

Bij F.L.Y. Kids Academy leren kinderen burgerschap door te doen. Vanuit de principes “Ik en Wij” en “Learning by Doing” werken we met 11 bouwstenen die bijdragen aan een liefdevolle, bewuste en verantwoordelijke manier van samenleven.

Vrijheid en gelijkheid

Kinderen leren over hun rechten, het belang van gelijkwaardigheid en het respecteren van grenzen en verschillen.

Macht en inspraak

Kinderen oefenen met het geven van hun mening, luisteren naar anderen en samen besluiten nemen.

Democratische cultuur

We stimuleren respectvolle communicatie, conflictoplossing en gezamenlijke verantwoordelijkheid. Ons anti-pestenprotocol ondersteunt dit.

Identiteit

Kinderen ontdekken wie ze zijn en bouwen aan een positief zelfbeeld als basis voor verbinding met anderen.

Diversiteit

We vieren verschillen en leren kinderen open, nieuwsgierig en respectvol om te gaan met andere perspectieven.

Solidariteit

Kinderen ervaren hoe het is om te helpen, te delen en op te komen voor rechtvaardigheid.

Digitaal samenleven

Kinderen leren bewust en veilig omgaan met digitale media, met aandacht voor privacy en respect. Het IT-protocol biedt hierbij houvast.

Duurzaamheid

Kinderen leren zorg te dragen voor de aarde via praktische activiteiten zoals moestuinieren en afval scheiden.

Globalisering

Kinderen ontwikkelen wereldburgerschap door kennis van andere culturen en het bouwen van bruggen tussen mensen.

Technologisch burgerschap

Kinderen ontdekken technologie en leren er kritisch, creatief en verantwoordelijk mee om te gaan.

Denk- en handelwijze

Kinderen ontwikkelen een onderzoekende houding, leren reflecteren en problemen oplossen met vertrouwen en creativiteit.

Sociale en maatschappelijke competenties in verbinding met de kernwaarden van F.L.Y.

Bij F.L.Y. Kids Academy bereiden we kinderen niet alleen voor op schoolse kennis, maar vooral op het leven. We leren hen om in verbinding te staan met zichzelf, de ander en de wereld. Onze kernwaarden vormen hierbij het fundament van ons onderwijs en zijn zichtbaar in het dagelijks handelen.

Om deze waarden tot leven te brengen, besteden we structureel aandacht aan het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties. Kinderen leren bijvoorbeeld:

  • Hun mening te uiten met respect voor anderen (vrijheid van meningsuiting)
  • Verschillen te waarderen en gelijkwaardigheid te erkennen
  • Empathie en begrip te tonen
  • Verdraagzaam te zijn en discriminatie af te wijzen
  • Verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf en hun omgeving

Deze competenties zijn gekoppeld aan kernwaarden zoals respect, solidariteit, autonomie en integriteit. Zo bouwen we samen aan een liefdevolle mini-maatschappij waarin kinderen niet alleen leren voor later, maar ook leren leven in het nu.

Leerdoelen burgerschap bij F.L.Y.

Bij F.L.Y. Kids Academy zijn burgerschapsleerdoelen verweven in het dagelijks onderwijs. Ze vormen een doorlopende leerlijn die aansluit bij onze kernwaarden en sociale en maatschappelijke competenties. Kinderen leren niet alleen over burgerschap, maar leven het — in gesprekken, projecten, thematisch werken en de manier waarop we met elkaar omgaan.

De ontwikkeling van deze doelen wordt gevolgd via een invulformulier over burgerschapsonderwijs in de leerlingporfolio’s en het bijhouden van de Leerlijnen voor het basisonderwijs van NieuwLeren.

Kinderen leren onder andere:

  • Hun stem te gebruiken en respectvol te communiceren
  • Gelijkwaardigheid te erkennen en verschillen te waarderen
  • Empathie en begrip te tonen
  • Verdraagzaam te zijn en discriminatie af te wijzen
  • Autonomie te ontwikkelen en verantwoordelijkheid te nemen
  • Democratische processen te begrijpen en actief mee te doen
  • Bewust te handelen in de digitale wereld
  • Vrede en harmonie te bevorderen in de groep

Deze leerdoelen vormen samen een kompas voor persoonlijke groei en maatschappelijke betrokkenheid — met hoofd, hart en handen.

Meten van impact burgerschapsonderwijs

Bij F.L.Y. Kids Academy volgen we de ontwikkeling van burgerschap op een betrokken en gestructureerde manier. We doen dit via:

  • Observaties en reflectiegesprekken over gedrag, samenwerking en verantwoordelijkheid
  • Persoonlijke leerlingportfolio’s waarin ervaringen en groei worden vastgelegd
  • Projecten en praktijkopdrachten waarin kinderen actief bijdragen aan de samenleving
  • Vragenlijsten en oudergesprekken over veiligheid, inclusie en betrokkenheid
  • Schoolbrede signalen zoals initiatief en maatschappelijke betrokkenheid

Zo maken we zichtbaar hoe kinderen groeien in hun rol als bewuste en betrokken burgers.

Voor het volledige hoofdstuk over burgerschap verwijzen wij graag naar het Schoolplan van F.L.Y. Kids Academy.

Fly kids academy school alphen aan den rijn liefde solidariteit respect leren zelfvertrouwen veiligheid rechtvaardigheid vrijheid verdraagzaamheid sociaal integriteit moed doorzetten vriendelijk dankbaar vrede gelijkwaardig