Bij F.L.Y. Kids Academy geloven we dat onderwijs méér is dan kennisoverdracht. We willen kinderen helpen opgroeien tot liefdevolle, bewuste en verantwoordelijke mensen. Daarom is burgerschap geen losstaand vak, maar een natuurlijke en onmisbare rode draad in ons onderwijs. Onze school is een mini-maatschappij waarin kinderen leren samenleven, keuzes maken, verantwoordelijkheid nemen en zichzelf én de ander leren kennen.
Bij F.L.Y. Kids Academy vormt burgerschap een essentieel onderdeel van ons onderwijs. We werken vanuit de pedagogische pijlers “Ik en Wij” en “Learning by Doing”, waarbij kinderen leren dat ze niet alleen leven, maar samen met anderen. Door eerst hun eigen identiteit te ontdekken, bouwen ze aan verbinding, samenwerking en maatschappelijke betrokkenheid.
Kinderen krijgen bij ons de ruimte om belangrijke waarden te ervaren, te oefenen en zich eigen te maken. We richten ons daarbij op drie centrale waarden van onze democratische rechtsstaat:
Kinderen leren dat vrijheid begint bij het kennen van jezelf en het maken van eigen keuzes — binnen de grenzen van respect voor anderen. In een veilige omgeving mogen zij fouten maken en daarvan leren. Ze ontdekken dat vrijheid ook betekent: ruimte geven aan de ander.
Ieder kind is even waardevol, ongeacht achtergrond, leeftijd of talent. We stimuleren samenwerking, het benutten van elkaars kwaliteiten en het waarderen van verschillen. Zo ontstaat er een cultuur van wederzijds respect en verbondenheid.
“We doen het samen” is bij ons geen loze kreet, maar dagelijkse praktijk. Kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de groep. Ze oefenen met empathie, hulpvaardigheid en het zoeken naar balans in samenwerking.
Deze waarden zijn verweven in ons dagelijks handelen en worden zichtbaar in groepsmomenten, thematisch onderwijs, projecten en reflectiegesprekken. Zo groeien kinderen uit tot wereldburgers die stevig in het leven staan en bewust bijdragen aan een inclusieve samenleving.
Bij F.L.Y. Kids Academy zijn de acht basiswaarden van de democratische rechtsstaat verweven in ons schoolbeleid. Ze vormen het fundament van ons samenleven en samen leren. We dragen deze waarden actief over aan onze leerlingen en betrekken ook ouders/verzorgers en teamleden bij dit proces.
De acht basiswaarden zijn:
1. Vrijheid van meningsuiting
2. Gelijkwaardigheid
3. Begrip
4. Verdraagzaamheid
5. Afwijzen van onverdraagzaamheid
6. Afwijzen van discriminatie
7. Autonomie
8. Verantwoordelijkheidsbesef
We willen kinderen voorbereiden op een inclusieve, rechtvaardige en democratische samenleving. Dat doen we door hen actief te betrekken bij het schoolleven, ruimte te geven voor hun stem en hen te laten oefenen met vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. We leren hen dat hun gedrag invloed heeft op anderen en dat samenleven vraagt om respect, verantwoordelijkheid en samenwerking.
Om burgerschap concreet en doelgericht vorm te geven, hanteren wij een eigen activiteitenlijst voor burgerschap, die is opgenomen in zowel de Schoolgids als het Schoolplan, gekoppeld aan de Leerlijnen voor het basisonderwijs van NieuwLeren en geïnspireerd op de kerndoelen voor burgerschap.
Bij F.L.Y. Kids Academy benaderen we burgerschap vanuit vijf niveaus die passen bij onze holistische visie:
1. Ik
Zelfkennis, zelfzorg en persoonlijke verantwoordelijkheid
2. De ander
Empathie, samenwerking en respect
3. Onze gemeenschap
Begrip van democratie, gezamenlijke afspraken en gedeelde verantwoordelijkheden
4. De wereld om ons heen
Bewustzijn van duurzaamheid, culturele diversiteit en wereldwijde verbondenheid
5. Het grote geheel
Verwondering, zingeving en het besef dat alles met elkaar verbonden is
Bij F.L.Y. Kids Academy staat burgerschap in het teken van verbinding, samenwerking en maatschappelijke betrokkenheid. De niveaus 2 tot en met 5 van ons burgerschapsmodel vormen samen het “Wij” in ons “Ik en Wij”-principe. Hierin leren kinderen hoe ze zich verhouden tot anderen, hun gemeenschap, de wereld en het grotere geheel.
Om deze ontwikkeling te ondersteunen, werken we met een burgerschap activiteitenlijst. Deze lijst bevat zorgvuldig gekozen uitstapjes en projecten die aansluiten bij actuele thema’s en bijdragen aan het versterken van burgerschapsvaardigheden. Denk aan bezoeken aan musea, natuurprojecten, ontmoetingen met andere generaties of gesprekken met lokale politici.
Kinderen leren bij ons niet alleen uit boeken, maar vooral door te doen. Door actief deel te nemen aan de wereld om hen heen, ontwikkelen zij zich tot betrokken en bewuste burgers. Deze praktijkgerichte aanpak sluit naadloos aan bij onze visie op burgerschap als een groeiproces: van zelfbewustzijn naar wereldbetrokkenheid.
Onze kernwaarden zijn zichtbaar in het dagelijks handelen van kinderen, leerkrachten en ouders/verzorgers. Denk aan:
Bij F.L.Y. Kids Academy leren kinderen burgerschap door te doen. Vanuit de principes “Ik en Wij” en “Learning by Doing” werken we met 11 bouwstenen die bijdragen aan een liefdevolle, bewuste en verantwoordelijke manier van samenleven.
Kinderen leren over hun rechten, het belang van gelijkwaardigheid en het respecteren van grenzen en verschillen.
Kinderen oefenen met het geven van hun mening, luisteren naar anderen en samen besluiten nemen.
We stimuleren respectvolle communicatie, conflictoplossing en gezamenlijke verantwoordelijkheid. Ons anti-pestenprotocol ondersteunt dit.
Kinderen ontdekken wie ze zijn en bouwen aan een positief zelfbeeld als basis voor verbinding met anderen.
We vieren verschillen en leren kinderen open, nieuwsgierig en respectvol om te gaan met andere perspectieven.
Kinderen ervaren hoe het is om te helpen, te delen en op te komen voor rechtvaardigheid.
Kinderen leren bewust en veilig omgaan met digitale media, met aandacht voor privacy en respect. Het IT-protocol biedt hierbij houvast.
Kinderen leren zorg te dragen voor de aarde via praktische activiteiten zoals moestuinieren en afval scheiden.
Kinderen ontwikkelen wereldburgerschap door kennis van andere culturen en het bouwen van bruggen tussen mensen.
Kinderen ontdekken technologie en leren er kritisch, creatief en verantwoordelijk mee om te gaan.
Kinderen ontwikkelen een onderzoekende houding, leren reflecteren en problemen oplossen met vertrouwen en creativiteit.
Bij F.L.Y. Kids Academy bereiden we kinderen niet alleen voor op schoolse kennis, maar vooral op het leven. We leren hen om in verbinding te staan met zichzelf, de ander en de wereld. Onze kernwaarden vormen hierbij het fundament van ons onderwijs en zijn zichtbaar in het dagelijks handelen.
Om deze waarden tot leven te brengen, besteden we structureel aandacht aan het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties. Kinderen leren bijvoorbeeld:
Deze competenties zijn gekoppeld aan kernwaarden zoals respect, solidariteit, autonomie en integriteit. Zo bouwen we samen aan een liefdevolle mini-maatschappij waarin kinderen niet alleen leren voor later, maar ook leren leven in het nu.
Bij F.L.Y. Kids Academy zijn burgerschapsleerdoelen verweven in het dagelijks onderwijs. Ze vormen een doorlopende leerlijn die aansluit bij onze kernwaarden en sociale en maatschappelijke competenties. Kinderen leren niet alleen over burgerschap, maar leven het — in gesprekken, projecten, thematisch werken en de manier waarop we met elkaar omgaan.
De ontwikkeling van deze doelen wordt gevolgd via een invulformulier over burgerschapsonderwijs in de leerlingporfolio’s en het bijhouden van de Leerlijnen voor het basisonderwijs van NieuwLeren.
Kinderen leren onder andere:
Deze leerdoelen vormen samen een kompas voor persoonlijke groei en maatschappelijke betrokkenheid — met hoofd, hart en handen.
Bij F.L.Y. Kids Academy volgen we de ontwikkeling van burgerschap op een betrokken en gestructureerde manier. We doen dit via:
Zo maken we zichtbaar hoe kinderen groeien in hun rol als bewuste en betrokken burgers.
Voor het volledige hoofdstuk over burgerschap verwijzen wij graag naar het Schoolplan van F.L.Y. Kids Academy.
Cookieverklaring | Disclaimer | Privacyverklaring | Klachtenregeling | © Copyright 2025 | F.L.Y. Kids Academy