Bij F.L.Y. Kids Academy geloven we dat goed onderwijs begint bij een sterke visie op het kind.
Onze aanpak is niet zomaar ontstaan – we laten ons inspireren door vernieuwende onderwijsmethodes die het kind centraal stellen, zoals het Waldorf- en Montessori-onderwijs. Deze benaderingen helpen ons om een leeromgeving te creëren waarin kinderen zichzelf mogen zijn, in hun eigen tempo mogen groeien en leren met hoofd, hart en handen.
Benieuwd waar onze ideeën vandaan komen? Lees hieronder meer over de methodes die ons onderwijs mede vormgeven.
De Waldorf-onderwijsmethode is een inspiratiebron voor het onderwijs bij F.L.Y. Kids Academy. Waldorf-onderwijs is een onderwijsvorm gebaseerd op de educatieve filosofie van Rudolf Steiner, de grondlegger van de antroposofie. Zijn pedagogie streeft ernaar intellectuele, artistieke en praktische vaardigheden van leerlingen op een geïntegreerde en holistische manier te ontwikkelen. Deze methode richt zich op de holistische ontwikkeling van het kind, waarbij het denken, voelen en handelen van de leerling centraal staan. Het “Ik” zoals wij dat bij F.L.Y. Kids Academy omschrijven. Het onderwijs is gericht op het stimuleren van de fantasie, creativiteit en sociale vaardigheden van de leerling. Kenmerken: focus op de persoonlijke ontwikkeling. De methode gaat uit van de natuurlijke ontwikkelingsfase van het kind en streeft ernaar dat elke leerling zijn eigen unieke capaciteiten en persoonlijkheid volledig kan ontplooien. Volgens F.L.Y. Kids Academy: zijn of haar talent ontdekt.
Focus op persoonlijke ontwikkeling
De methode gaat uit van de natuurlijke ontwikkelingsfasen van het kind en streeft ernaar dat elke leerling zijn eigen unieke capaciteiten en persoonlijkheid volledig kan ontplooien.
Holistische benadering
De Waldorf-onderwijsmethode beschouwt de mens als een drievoudig wezen van lichaam, ziel en geest, en streeft ernaar al deze aspecten te ontwikkelen.
Antroposofische achtergrond
De filosofie achter het onderwijs is geworteld in de antroposofie, een spirituele wereldbeschouwing die uitgaat van de ontwikkeling van de mens als geheel.
Verbeeldingskracht en creativiteit
De methode stimuleert de fantasie en creativiteit van de leerlingen door middel van kunstzinnige, ambachtelijke en academische vakken. Creativiteit wordt gezien als essentieel voor persoonlijke groei.
Narratief en thematisch leren
Leerkrachten vertellen verhalen en werken met periodelessen waarin een bepaald vak of thema gedurende enkele weken intensief wordt behandeld.
Sociale vaardigheden
De ontwikkeling van sociale vaardigheden en de samenwerking tussen leerlingen is erg belangrijk in deze methode.
Geen vroege toetsdruk
Er wordt weinig tot geen gebruik gemaakt van standaardtoetsen in de lagere niveaus. De nadruk ligt op het proces en de persoonlijke ontwikkeling, niet op prestaties.
Sterke rol van de leerkracht
De leerkracht speelt een centrale rol en begeleidt de klas vaak gedurende meerdere jaren. Dit bevordert niet alleen continuïteit in de begeleiding, maar ook een hechte vertrouwensband. Zo ontstaat een veilige en stabiele leeromgeving, gekenmerkt door rust, regelmaat en wederzijds vertrouwen.
Natuur en ritme
Er is veel aandacht voor seizoenen, jaarfeesten en een ritmische opbouw van de schooldag en het schooljaar. Dit geeft structuur en verbindt kinderen met de natuurlijke wereld.
Lowtech benadering
In de vroege jaren wordt een lowtech aanpak gebruikt, waarbij kinderen worden aangemoedigd om fantasierijk te spelen en praktisch aan de slag te gaan.
Vrije keuze van vakken
In de hogere leerjaren kunnen leerlingen vakken kiezen die buiten hun gekozen profiel vallen, wat de mogelijkheid biedt tot verdieping in verschillende vakgebieden. Bij F.L.Y. Kids Academy geldt dat voor elke leeftijd. Waar behoefte en vraag naar is, gaan we aanbieden. Omdat we geloven dat, daarin voorzien bijdraagt aan het ultieme potentieel in elk kind.
Montessori-onderwijs is een onderwijsconcept voor de voorschool en basis en voortgezet onderwijs volgens de visie van Maria Montessori. Het uitgangspunt van het Montessori-onderwijs is dat een kind een natuurlijke en noodzakelijke drang tot zelfontwikkeling heeft. De pedagogisch medewerker of leerkracht volgt deze ontwikkeling en speelt hierop in door de juiste omgeving en materialen aan te bieden. Op deze manier leert een kind zo veel mogelijk in zijn eigen tempo.
Montessori-onderwijs past binnen het traditioneel vernieuwingsonderwijs. Dit is een verzamelnaam voor vernieuwend onderwijs dat aan het begin van de 20ste eeuw ontstond. Andere scholen die hieruit zijn voortgekomen zijn Dalton-, Vrije-, Jenaplan- en Freinet-scholen. Al deze concepten nemen afstand van het mechanische, klassikale onderwijs en richten zich op de ontwikkelingsmogelijkheden van het individuele kind.
Het zelfstandig leren werken en het kind zelf laten ontdekken komt hierin terug. Werken en leren in eigen tempo. Ook meerdere leeftijdsgroepen leren samen. Leren van elke leeftijd en elke natuurlijke rol in de groep. Bij F.L.Y. Kids Academy geloven we dat leren een natuurlijk proces is waarin juiste aanmoediging en diverse tools van groot belang zijn. Want immers: meerdere wegen leiden naar Rome. Leren door te ontdekken en te onderzoeken. Open-end speelgoed en materialen, natuurlijk en bio.
“Help mij het zelf te doen”
Dit is het centrale motto. Kinderen worden gestimuleerd om zelfstandig te werken, keuzes te maken en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces.
Individuele leerlijnen
Leerlingen werken op hun eigen niveau en in hun eigen tempo. Er is veel ruimte voor differentiatie.
Voorbereide leeromgeving
De klas is zorgvuldig ingericht met speciaal ontwikkelde Montessori-materialen die uitnodigen tot ontdekken en zelfstandig leren.
Leeftijdsgemengde groepen
Kinderen van verschillende leeftijden (bijvoorbeeld 4-6 jaar, 6-9 jaar) zitten bij elkaar. Oudere kinderen helpen jongere kinderen, wat samenwerking en sociale ontwikkeling bevordert.
Actief leren met concrete materialen
Leerlingen leren door te doen. De materialen zijn ontworpen om abstracte begrippen tastbaar en inzichtelijk te maken.
Observerende rol van de leerkracht
De leerkracht begeleidt het leerproces door goed te observeren, passende materialen aan te reiken en het kind te volgen in zijn of haar ontwikkeling.
Vrijheid binnen grenzen
Kinderen hebben keuzevrijheid in wat ze doen, maar binnen duidelijke kaders en structuur.
Focus op de totale ontwikkeling
Naast cognitieve ontwikkeling is er veel aandacht voor sociale, emotionele, motorische en morele groei.
Bij F.L.Y. Kids Academy hebben we de combinatie gemaakt van beide onderwijsmethoden.
Extra versterkt met onze eigen visie.
Cookieverklaring | Disclaimer | Privacyverklaring | Klachtenregeling | © Copyright 2025 | F.L.Y. Kids Academy